21. December 6 minutit lugeda

Kuidas vältida pühade ajal ülesöömist?

Kes meist ei oleks kogenud seda ebamugavat tunnet, kui oled söömisega hoogu läinud ning liiga palju korraga söönud. Need olukorrad on kergemad tekkima pidulauas või suurematel seltskonnaüritustel, kus laud on heast ja paremast lookas. Ebamugavus ning raskustunne kõhus võivad aga sinu jõulupidustused ära rikkuda. Selleks, et saaksid lähenevaid pühi nautida hea söögi ning enesetundega oleme omalt poolt kokku pannud nipid vältimaks pühade ajal ülesöömist.

Ole aktiivne

Ära unusta treenimast ja end liigutamast ka pühade ajal. Mida rohkem liigud ja teed füüsilisi tegevusi, seda suurem on ka kulutus. See aga tagab sulle kergema enesetunde. Kuna Reval-Sport on punastel päevadel ajal avatud iga päev, siis ei ole siinkohal vabanduseks ka spordiklubi “pühade lahtioleku ajad”! Veekeskuse külastus on mõnusaks kogupere ühistegevuseks enne pidulikku õhtusööki.

Ära unusta köögivilju ning rohelist

Hoolitse selle eest, et sinu  jõululaual oleks palju rohelist ning värsket. Salatist ning köögiviljadest saad kõhu kiiremini täis ning need on värskel ja toorel kujul alati kalorivaesed toiduained. Ka ahjus röstitud köögiviljad on väga maitsvad ja õige valmistamisviisi puhul ka tervislikud. Ahjuroogade valmistamisel aga jälgi, et õli lisamisega üle ei pingutaks. Kui näiteks eelküpsetada köögivilju küpsetuskotis, siis ei ole köögiviljade valmistamisel õli üldse kasutada vajagi. Kui köögiviljad on pehmeks küpsenud, lõika kott katki ning rösti nad grillfunktsiooni kasutades pealt krõbedaks. Toit saab mahlane ning imemaitsev ja mis peamine – tervislik!

Vali väiksem taldrik

Kodus pidulauda kattes vali väiksema mõõduga taldrikud ning kasuta eel- ja pearoa söömiseks lihtsalt erinevaid söögiriistu. Kui tähistad jõulupühi võõrsil, siis kasuta pearoa tõstmiseks eelroa taldrikut. Väikese mõõduga sööginõule mahub vähem toitu ning seega ka sööd vähem. Lisaks on sul seeläbi seltskonnas olles ka parem enesekontroll. Ei ole ju viisakas tõsta endale ette korraga suure kuhjaga toitu ega näiteks viit portsjonit järjest.

Ära veeda tervet õhtut söögilauas

Peale jõuluõhtusööki vaheta keskkonda. Lauamänge ja muud meelelahtust mine veetma toidulauast eemale, näiteks elutuppa. Kui suurema seltskonnaga on kõrge laua taga mugavam istuda, siis korista laualt pearoog ning aseta need eemale. Lauale jäta vaid snäkid ning väiksemad ampsud. Snäkkide valikul kasuta tervislikke alternatiive näiteks juurviljade ja maitsestamata jogurtist tehtud dipikastme või lehtkapsakrõpsude näol. Internet on põnevaid retsepte täis, pead vaid uutele ideedele avatud olema!

Jälgi koguseid

Kui uhkes ja isuäratavas pidulauas istudes võib tekkida ahvatlus kõike proovida, siis jälgi, et tõstaksid endale ette mõistlikke koguseid. Mida rohkem sa sööd, seda raskem on organismil seda seedida. Kuna jõulusööming toimub tavaliselt õhtusel ajal, siis täiskõht teeb ka uinumise raskemaks ning sinu ööuni on häiritud.

Ära säästa kaloreid õhtuks

Võib tunduda küll õige mõte päeval nälgida, et siis õhtul rohkem süüa, kuid tegelikkuses võib see lõppeda hoopis ülesöömisega. Organism ei ole rumal. Kui sa annad endale õhtul lõpuks loa süüa, siis on su isu juba nii suureks kasvanud, et tahad laua pealt proovida igat viimsetki rooga. Kui oleksid oma kehale andnud piisavalt toitained ka päeval, siis suudaksid oma isusid paremini kontrollida ning iga amps ei tunduks sulle nii ahvatlev.

20 minuti reegel

Kui oled söönud ära korraliku eine, kuid tunned ikka, et tahaksid veel midagi ampsata, siis järgi 20 minuti reeglit. Teaduslikult on tõestatud, et signaal täiskõhu tundega jõuab ajju kuni 20 minutit peale söömise lõpetamist. Seega enne järgmise portsjoni tõstmist oota veidi ning serveeri endale järgmise taldrikutäie asemel hoopis näiteks tassike teed. Kui said einest oma kõhu täis, siis peale 20 minutilist pausi oled ilmselt juba unustanud, et tahtsid enne veel midagi ampsata.

Jäta ruumi magustoidule

Kui oled magusasõber, siis ära keela endale seda tükikest kooki. Ära peta ennast mõttega, et sööd magustoidu asemel pigem suurema ja tugevama soolase eine. Tulemuseks võib olla hoopis see, et kuna sa ei saa oma magusaisu praega rahuldatud, siis haarad veel hiljem ka magusa järele. Tervisliku toitumise alguseks on mõõdukus. Ükski toiduaine või roog ei ole keelatud, tuleb vaid jälgida koguseid.

Ülesöömine koormab kõiki seedeelundeid ja muudab loiuks, rääkimata raskest ja ebamugavast enesetundest. Pühad on aeg, mil keskenduda perega koos aja veetmisele ja positiivsete mälestuste kogumisele. Naudi head sööki ja seltskonda suurepärase enesetundega. Kaunist ja kerget jõuluaega!